E-Biznes a E-Commerce

E-biznes czy biznes elektroniczny w XXI wieku jest coraz częstszym sposobem prowadzenie działalności gospodarczej. Przy jego realizacji pomagają urządzania telekomunikacyjne, komputerowe oraz wszelkiego rodzaju software czyli aplikacje.

Wielu uważa, że e-biznes to sprzedaż drogą internetową. Jednak pojęcie to ma nieco szersze znaczenie. Obejmuje ono komunikację za pośrednictwem internetu pomiędzy sprzedawcą, odbiorcą, dystrybutorem oraz pośrednikami. E-biznes to także technologie internetowe takie jak na przykład strony internetowe, serwery ftp czy systemy informatyczne.

E-commerce to sprzedaż produktów, oferowanie usług oraz informacji wraz z ich dystrybucja oraz marketingiem z wykorzystaniem medium jakim jest Internet. Nie jesteśmy ograniczeni obszarem jak w przypadku prowadzenia, np.: salonu fryzjerskiego. Prowadząc sklep możemy sprzedawać swoje usługi na całym świecie.

Prowadzenie działalności e-commerce dzieli się na trzy rodzaje. Pierwszy z nich to handel bezpośredni, w którym cały proces sprzedaży czyli złożenie zamówienia, realizacja płatności i ostateczna dostawa towaru odbywa się w sieci. Ten rodzaj handlu elektronicznego dotyczy głownie oprogramowania, zdjęć, muzyki, filmów czy e-booków. Drugi z nich to ten, z którym mamy najczęstszy kontakt. Handel pośredni - w tym przypadku wyszukiwanie towaru oraz usług, przesyłanie dokumentów oraz płatność odbywa się droga elektroniczną. Tak działają serwisy aukcyjne czy sklepu internetowe. Natomiast samo dostarczenie towaru odbywa się za pośrednictwem poczty, firmy kurierskiej czy odbiór osobisty. Trzecim i ostatnim rodzajem e-commerce jest handel hybrydowy, który jest pośrednim pomiędzy handel pośrednim a bezpośrednim.

Zastosowanie technologii internetowej w e-biznesie:

  • baza danych klientów oraz dokumentów
  • przygotowywanie ofert
  • działalność marketingowa
  • e-logistyka
  • e-księgowość
  • komunikacja wewnętrzna w firmie
  • szkolenia e-learningowe

źródło: Akademia PARP

No Comments Yet.

Leave a comment